9 помилок, яких припускаються початківці (і не початківці) фрілансери

Творчі працівники часто стають вільними художниками і беруть проекти на стороні. За них добре платять, та й різноманітність проектів для творчої людини – це зручний спосіб відволіктися від основної роботи. Багато з фрілансерів вчаться на власних помилках, але навіщо, якщо можна прочитати нашу статтю і навчитися на помилках інших?

Помилка №1. Ти не вмієш оцінювати вартість своєї роботи.

Фрілансери схильні просити за свою роботу менше грошей, ніж їм дійсно було б комфортно отримувати. Домовляючись про черговий проект, вони нібито забувають, що витратять години не тільки на саму роботу, але і на:

  • спілкування з замовником;
  • осягнення проекту замовника і суть його компанії;
  • правки по проекту.

Тут є 2 варіанти вирішення проблеми.

Перший. Просто проси більше, ніж твоя первісна оцінка проекту. Ти не пошкодуєш про це, коли до кінця проекту будеш отримувати лист чергових правок.

Другий. Якісно оцініть проект, поставивши собі декілька питань:

  • Це клієнт, з яким би я хотів побудувати довгострокові відносини?
  • Моє портфоліо виграє від цього клієнта або проекту?
  • Чи буде робота більш-менш цікавою, ніж інші проекти, які я роблю?

Зрозумівши, наскільки тобі подобається або не подобається запропонований проект, ти легше визначиш, скільки грошей хочеш за нього отримати.

Помилка №2. Ти не зважаєш на ресурси клієнта.

Припустимо, тебе попросили зробити дизайн сайту для компанії, що продає собачий корм. Через 5 днів роботи ти скидаєш замовнику готовий макет сайту і отримуєш відповідь: «Ой, у нас логотип же новий є, його теж потрібно включити. А ще на старому сайті у нас була парочка хороших блоків, їх би теж вставити у нову версію. Ми що, не скидали старий сайт?»

Ні, не скидали. Якби замовник спочатку дав тобі все, що у нього вже напрацьовано, твоя робота могла б зайняти менше часу. Але не варто у цьому випадку звинувачувати замовника. Вини себе, адже це ти не спитав, про інформацію, що може полегшити тобі роботу.

Помилка №3. Ти не готуєшся до зустрічей із замовником. Або взагалі їх не проводиш.

Зустрічі з клієнтом створюють довіру, задають тон співпраці і вирішують більшість питань щодо проекту на ранній стадії. Не обов’язково їхати на інший кінець міста, щоб показати замовнику, який ти класний. Можна зателефонувати по скайпу або телефону. Головне – мати щось конкретне для обговорення навіть на такому ранньому етапі. Від цього залежить продуктивність розмови.

Вивчаючи компанію замовника, подивися, що у них відбувається в тій сфері, з якою ти будеш у них працювати. Якщо ти заздалегідь знаєш, що від тебе хочуть, – приготуй прототипи того, що можеш запропонувати. Так ти відразу ж отримаєш корисний і конкретний зворотній зв’язок.

Помилка №4. Ти не плануєш «стратегію виходу» з проекту.

Коли ти закінчиш черговий фрілансовой проект, як довго на тебі буде висіти відповідальність за те, що ти зробив? Іншими словами: до якого моменту замовник зможе звертатися до тебе з правками в останній раз?

Чітко визнач цей дедлайн і поділися ним з замовником. Наприклад: «Я здам вам роботу в четвер, ви її подивіться і дайте зворотний зв’язок. Я пройдуся по правкам. Якщо після цього все добре, я вважаю свою роботу закінченою».

В іншому випадку ти можеш стати заручником відповідальності, коли тобі в будь-який момент можуть написати і попросити змінити навіть одну кому.

Помилка №5. Ти забуваєш, з якої причини тебе найняли.

Одна з головних якостей професійного фрілансера – вміння постояти за себе і за свою роботу.

Ти зробив проект, виконуючи всі рекомендації замовника. Скидаєш йому результат роботи. Йому ніби все подобається, але починається такий діалог:

Клієнт: Мені все подобається! Але чи можна побачити інший варіант? Раптом можна ще якось це зробити.

Ти: Як саме?

Клієнт: Ну, може, ми можемо замінити фотографії чайок на фотографії горобців?

Ти: Це звучить як хороша концепція, але чи є у нас час, щоб найняти фотографа, який зробить нам хороші фотографії горобців?

Клієнт: Не зовсім.

Ти: І я думаю, що фотографії чайок тут виглядають набагато краще. Тому що … і тут йде ряд причин.

Коли тебе без особливих причин просять поміняти щось у твоїй роботі, згадай, чому тебе прийняли на роботу: бути експертом з проекту, а не лакеєм по проекту.

Помилка №6. Ти ускладнюєш мову.

Ти: Для заливки шейпу я використовую радіальний градієнт.

Клієнт: Що, вибачте?

Ти: Для зафарбовування форми я використовую кругову розтяжку кольору.

Клієнт: Вже зрозуміліше.

Ти: Ось, у мене є макет з прикладом.

Клієнт: О, зрозумів, дякую! Виглядає непогано.

Якщо ти хочеш показати клієнту, що ти професіонал, необов’язково шикувати перед ним своїми знаннями професійної лексики. Професіонал – той, хто може про свої складні штуки розповісти простою мовою.

Якщо ти зможеш пояснити свої плани щодо роботи простою мовою, ти не тільки отримаєш замовника, але і заслужиш більше довіри.

Помилка №7. Ти ігноруєш стиль роботи, який робить тебе продуктивним суперменом.

Хтось любить працювати в коворкінгах і галасливих офісах, хтось – вдома на самоті з чашкою какао і під ковдрою. Хтось більш продуктивний вранці, хтось – вночі.

Ти працюєш не перший рік і точно знаєш, коли ти найбільш продуктивний. Розкажи про це своєму замовнику, щоб він розумів, коли і де ти збираєшся працювати і що його проект буде готовий не ввечері, а на наступний ранок, адже ти любиш працювати ночами. Сказавши про це заздалегідь, ти уникнеш купи зайвих питань у майбутньому.

Помилка №8. Ти безкоштовно виходиш за рамки початкового замовлення.

Чим ближче кінець проекту, тим більше потреб у замовника. Знайома історія? То потрібно щось додати, то раптом з’являється несподівана терміновість доробити все до завтрашнього дня.

Коли у твою «робочу купу» намагаються підкинути ще роботи, яка не була обговорена заздалегідь, не бійся просити про додаткову компенсацію. Фрілансинг часто вимагає виходу за рамки обговореного спочатку . Але це не означає, що замовник за це не повинен платити.

Помилка №9. Ти відчуваєш себе власником проекту.

Через кілька днів після завершення проекту ти побачив, як хтось завантажив у твій проект картинку, яка ну взагалі туди не підходить. Ти роздратований. Твоя ідеальна робота зіпсована такою дрібною дурістю.

Що робити? Неправильна поведінка: запитати у замовника, що відбувається. Правильна поведінка: зрозуміти, що твоя робота вже закінчена, і дозволити їй жити в світі, де інші люди можуть використовувати її на свій розсуд, і це добре! Ти виконав відмінну роботу. Просто подякуй собі.

Опубликовано в рубрике Блог

Добавить комментарий