Як писати у соціальних мережах та розвивати особистий бренд, щоб не звільнили

Наразі в Україні бувають звільнення через неналежну поведінку співробітників в соцмережах. Кожного четвертого здобувача перестають розглядати як кандидата на вакансію після ретельного вивчення його соцмереж.

З'являється все більше ейчарів з кваліфікацією «профайлер» і все більше програм, які в автоматичному режимі відстежують активність співробітників компаній в особистих соцмережах.

Стоп! Є і зворотна сторона, яку ніхто не «оцифровує». У світі тисячі людей, яких найняли, перебуваючи під чарами від їх неймовірних і/або професійних сторінок в соцмережах. Ще більше існує консультантів і фрілансерів, які отримують клієнтів і замовників завдяки розкрученому особистого бренду (тобто завдяки «правильним» і популярним сторінкам в соцмережах).

Розповімо, як амбітному фахівця правильно розвивати свої соцмережі.

Як не бути звільненими

Нещодавні дослідження показали, що увага рекрутерів і роботодавців до соцмереж шукачів та співробітників за останні 9 років  зросла. Крім того, удвічі збільшилася і кількість звільнень, причиною яких були публічні промахи у соцмережах.

З чим це пов'язано?

  • За останні кілька років люди стали набагато активнішими у соцмережах в цілому.
  • За цей період досягло працездатного віку покоління Z, яке взагалі в соцмережах «живе і мислить».
  • Компанії зіткнулися з ситуацією, коли кожен співробітник, усвідомлює він це чи ні, стає рупором компанії, її неофіційним представником, а будь-які його заяви можуть завдати шкоди репутації компанії, рівню її доходів і навіть капіталізації.
  • Ейчари встигли придивитися до соцмереж як до відмінного, багатому на факти і припущення, джерела інформації, який може одночасно служити первинним фільтром для відсіву «однозначно невідповідних» кандидатів. Якщо 10 років тому в соцмережі заглядали лише 4 з 10 фахівців з найму, то сьогодні вже 7 з 10.

Одна справа - анонімні опитування з «середніми по лікарні» показниками, інше - гучні звільнення, справедливі і ні. Прізвища озвучувати не будемо, наведемо лише підстави для звільнень.

  • Піар-директор висловився в твіттері зневажливо про неповнолітніх учасників акцій протесту. Звільнився сам.
  • Співробітниця прес-служби нетактовно прокоментувала в фейсбуці акцію збору коштів для тяжко хворої людини. Звільнено.
  • Стюардеса викладала в соцмережі фото непристойного жесту, який показувала за спинами пасажирів. Звільнено.

Пора розставити крапки над І. Єдина підстава для звільнення, згідно з Трудовим кодексом, - це невиконання співробітником своїх трудових обов'язків. Це «невиконання» ще треба довести, а соцмережі до професійних завдань більшості людей відношення не мають. І все ж є нюанси.

Порушення конфіденційності

Якщо ви підписували якийсь різновид угод про конфіденційні дані, а потім ці дані (наприклад, фотографії з закритих об'єктів, комерційну таємницю тощо) випадково або з необережності виявилися на вашій сторінці - це вагома підстава для звільнення.

Порушення внутрішніх угод

Якщо в компанії є якийсь кодекс ділової поведінки та/або етики, то, порушивши їх, ви ризикуєте роботою. У деяких випадках навіть за відсутності подібної юридичної норми у Трудовому кодексі, суди стають на бік роботодавця.  

Не звільнення, але шкода для кар'єри

Навіть якщо звільнити вас за «непристойну» і «невідповідну» поведінку в соцмережах роботодавець не може, а піти за власним бажанням ви не погодилися, ваші перспективи в компанії стають туманними. Чи станете ви в найближчі роки кандидатом на підвищення або внутрішнє/зовнішнє оплачуване навчання. Швидше навпаки, за вашими успіхами і, особливо, невдачами, будуть пильно спостерігати.

Стоп-сигнали для ейчаров і рекрутерів

Ще до того як виникне ризик звільнення, існує загроза, що вас просто не наймуть на роботу вашої мрії. Наприклад, рекрутер вважатиме вас непрофесійним співробітником, склочним, конфліктним, ненадійним або легковажною людиною.

Резюмуємо. Що не варто робити, якщо не хочете, щоб на вашій репутації з'явилася пляма, а на кар'єрі в компанії - жирний хрест?

  • Не діліться з підписниками в соцмережах конфіденційною інформацією.
  • Уникайте різких, емоційно забарвлених формулювань, нецензурних виразів, стежте за коректністю висловів.
  • Не озвучуйте публічно свої політичні та релігійні погляди.
  • Не висловлюйтеся в негативному ключі про свою компанію, керівництво, колег, продукт або послугу, про клієнтів компанії, їх продукції (якщо мова про В2В), рекламодавців і їх продукції (якщо працюєте в ЗМІ).
  • Не викладайте в соцмережі відверті або фото, що вас ганьблять.
  • Враховуйте специфіку галузі, в якій працюєте. Держслужбовцям, працівникам судової та правоохоронної системи, педагогам, лікарям вимоги пред'являються підвищені.
  • Не публікуйте на своїй сторінці різку, некоректну, неаргументовану критику попереднього роботодавця (особливо з ненормативною лексикою).
  • Не діліться подробицями робочих конфліктів з колегами або партнерами.

Як бути найнятим працівникам

Прочитавши все вищеперераховане, більшість зробить висновок: дякуємо сворювачам соцмереж за можливість закривати свою сторінку. Що ж, це один з варіантів: якщо соцмережі для вас - спосіб самовираження, то перестаньте робити це в публічному просторі, спілкуйтеся в закритому колі друзів, і ви собі як мінімум не нашкодите.

Але є й інший варіант - використовувати соцмережі на благо розвитку кар'єри (і в рамках компанії, і в принципі, на перспективу). Наведемо загальні рекомендації.

Поставте привабливі фото

Найміть фотографа, попросіть показати вас з кращого боку. Вдале фото допомагає завести нових мережевих друзів, надихає ейчаров, рекрутерів і потенційних замовників не просто зайти на вашу сторінку, але погортати її, почитати хоча б пару текстів.

Утримуйтеся від текстів спірного і занадто особистого змісту

Якщо хочете висловити думку на гостру тему - робіть це коректно, з аргументацією і без особистих образ. Думки - зручний спосіб привернути до себе увагу, в тому числі як до фахівця, але намагайтеся висловлювати у межах свого професійного і галузевого інфополя.

Пишіть тільки достовірну інформацію

Будуть ваші тексти особистими або на професійну, навіть громадську тему, - перевіряйте факти і статистику,  не будьте голослівними і не висловлюйте  інших міркувань, які ви вже десь висловили (наприклад, в інтерв'ю). Особливо важливо дотримуватися фактів, коли мова йде про вашу трудову біографію та професійні досягнення.

Демонструйте досягнення і приналежність до професійного середовища

Підпишіться на сторінки і спільноти з вашої тематики, робіть репости корисних статей по вашій професії, коментуйте, якщо є що додати. Обов'язково викладайте дипломи, сертифікати, свідоцтва про навчання, підвищення кваліфікації, професійної підготовки або бізнес-освіті. Діліться фотографіями з вами у компанії експертів з вашої ніші, не лінуйтеся робити «чек-іни» на професійних заходах (і давайте детальні відгуки про них).

Публікуйте фото з колегами в робочому середовищі Зовсім не обов'язково, щоб це були «постановочні» фото на нарадах. Прикиньтеся кореспондентом або навіть папараці, викладайте живі селфі, фото з корпоративів (які нікого не паплюжать) та інші аспекти робочого закулісся (але будьте обережні з конфіденційною інформацією).

Зв'яжіться з нами

Наші менеджера проконсультують вас за всіма питаннями